Pendahuluan
Fenomena kemunculan ajaran sesat
seringkali berlaku, kewujudannya merentasi masa, tempat dan keadaan, sama ada
dizaman awal peradaban Islam, di alaf melenium mahu pun akan datang.
Paparan isu kebanyakannya oleh pihak media secara terbuka. Memandangkan ia berkait rapat dengan Agama Islam, maka perhatian terhadapnya diberi satu tumpuan yang mendalam, oleh itu ustaz Abdullah Tohir akan cuba mendedahkan isu ajaran sesat melalui soal jawab.
Dengan ini diharap dapat merongkaikan segala ke tidakpahaman ummah terhadap ajaran salah dan menyeleweng ini, serta dapat membentuk identity dan jati diri umat islam yang sebenar seperti mana yang diwarisi dari baginda Rasulullah s.a.w.
Paparan isu kebanyakannya oleh pihak media secara terbuka. Memandangkan ia berkait rapat dengan Agama Islam, maka perhatian terhadapnya diberi satu tumpuan yang mendalam, oleh itu ustaz Abdullah Tohir akan cuba mendedahkan isu ajaran sesat melalui soal jawab.
Dengan ini diharap dapat merongkaikan segala ke tidakpahaman ummah terhadap ajaran salah dan menyeleweng ini, serta dapat membentuk identity dan jati diri umat islam yang sebenar seperti mana yang diwarisi dari baginda Rasulullah s.a.w.
Isu Ajaran Sesat Di Malaysia
1- Apakah
pendapat saudara tentang ajaran sesat?
- Isu
ajaran sesat bersifat subjektif, ia memerlukan penjelasan teperinci, Al-Quranul
karin telah mengigatkan kita tentang bentuk kesesasatan dalam perbagai sudut,
antaranya kesesatan hawa nafsu, kejahilan, pujuk rayu syaitan dan pengaruh
persekitan, sama ada teman, perubahan masa dan keadaan. Tentunya indikasi
ajaran sesat atau ajaran salah, berbeza dengan prinsip ahli sunnah wal-jamaah.
Sesuatu fahaman atau ajaran tidak dikatakan salah atau sesat kecuali jelas kandungannya bertentangan dengan sumber perundangan islam. Sehubungan itu kita perlu definasi yang tepat dalam memahami hakikat ajaran sesat atau ajaran salah.
Sesuatu fahaman atau ajaran tidak dikatakan salah atau sesat kecuali jelas kandungannya bertentangan dengan sumber perundangan islam. Sehubungan itu kita perlu definasi yang tepat dalam memahami hakikat ajaran sesat atau ajaran salah.
Ajaran salah atau ajaran sesat:
ialah sesuatu ajaran, fahaman atau amalan yang didakwa sebagai ajaran
islam tetapi hakikatnya ia terpesong dari ajaran islam, nahkan bertetangan
dengan ajaran islam. Contohnya seperti ajaran taslim, qadyani, bahai, ahmad
laksamana, ayah pin dan lain-lain.
2- Mengapakah
ajaran sesat ini selalu mengubah bentuk-bentuk ibadat seperti ibadat Solat?
- Aktiviti
ajaran sesat asasnya berdasarkan kepada nafsu dan
semangat amalan semata-mata
mereka tidak menjadikan ilmu sebagai wacana teras dalam ajaran mereka, situasi ini menjadikan
kepercayaan atau tindakan mereka tidak berpaksikan kepada sumber ilmu yang jelas, malah ia
dilihat sebagai keputusan akal yang bebas dari individu atau kumpulan tertentu sahaja. Hasilnya
segala ketentuan hukum seperti: wajib, sunat, harus haram dan makruh di abaikan dan diubah
suai.
mereka tidak menjadikan ilmu sebagai wacana teras dalam ajaran mereka, situasi ini menjadikan
kepercayaan atau tindakan mereka tidak berpaksikan kepada sumber ilmu yang jelas, malah ia
dilihat sebagai keputusan akal yang bebas dari individu atau kumpulan tertentu sahaja. Hasilnya
segala ketentuan hukum seperti: wajib, sunat, harus haram dan makruh di abaikan dan diubah
suai.
3- Bagaimanakah
ajaran sesat mencemarkan kesucian Al-Quran dan As-Sunnah?
- Mereka
bermaksud untuk menafsirkan kembali akidah, tentang Al-Quran dan As-Sunnah,
mereka tidak memandang pentingnya ijmak sebagai punca pengetahuan islam mereka mahu
merongkai semula segala ajaran-ajaran agama dan ilmu-ilmu islam daripada Al-Quran dan As-
Sunnah dan mereka menjadikan ajaran mereka itu sebagai alat untuk mencemarkan Al-Quran
dan As-Sunnah serta menyusun semula mengikut cara mereka sendiri.
mereka tidak memandang pentingnya ijmak sebagai punca pengetahuan islam mereka mahu
merongkai semula segala ajaran-ajaran agama dan ilmu-ilmu islam daripada Al-Quran dan As-
Sunnah dan mereka menjadikan ajaran mereka itu sebagai alat untuk mencemarkan Al-Quran
dan As-Sunnah serta menyusun semula mengikut cara mereka sendiri.
4- Mengapakah ajaran sesat itu
mudah tersebar kepada orang ramai?
- Zaman ini adakah
satu zaman yang memanifestasikan kejahilan manusia, ilmu dicabut dan
kematian para ulama yang benar lagi wara, sebahagian umat Islam selesadengan cara hidup
mereka.
Budaya dan hedonistic semakin menjadi-jadi, akibatnya tanggung jawab memahami Agama Islam
dilupakan. Ilmu asas, fardu ain seperti akidah, syariah dan akhlak dipinggirkan, manakala ilmu
keduniaan meterialistik diutamakan, kemuncaknya muncullah masyarakat yang jahil tentang
agama tetapi sensitive dengan isu-isu Agama.
kematian para ulama yang benar lagi wara, sebahagian umat Islam selesadengan cara hidup
mereka.
Budaya dan hedonistic semakin menjadi-jadi, akibatnya tanggung jawab memahami Agama Islam
dilupakan. Ilmu asas, fardu ain seperti akidah, syariah dan akhlak dipinggirkan, manakala ilmu
keduniaan meterialistik diutamakan, kemuncaknya muncullah masyarakat yang jahil tentang
agama tetapi sensitive dengan isu-isu Agama.
Kejahilan terhadab sumber utama ajaran islam jua telah mendorong
seseorang itu mempelajari
Islam dari sumber yang tidak wajar, sehingga ia membuat kesimpulan dan membina kepahaman
yang salah tentang Islam,
Hasil dari kesilapan itu diajar pula kepada orang lain, faktor inilah pengangan akidah menjadi
longgar dan rapuh, akhirnya menjerumuskan seseorang kedalam ajaran sesat atau ajaran salah.
Islam dari sumber yang tidak wajar, sehingga ia membuat kesimpulan dan membina kepahaman
yang salah tentang Islam,
Hasil dari kesilapan itu diajar pula kepada orang lain, faktor inilah pengangan akidah menjadi
longgar dan rapuh, akhirnya menjerumuskan seseorang kedalam ajaran sesat atau ajaran salah.
5-
Bagaimanakah bermula ajaran sesat?
- Sejarah kelahiran ajaran sesat atau penyelewengan akidah
Islamiah ini bukan satu perkara yang
baru, tapi ianya bermula sebelum kewafatan Nabi s.a.w. dimana telah lahir beberapa orang telah
mendakwa dirinya sebagai nabi selepas Rasulullah s.a.w.dan menyebarkan ajarannya kepada umat
Islam pada masa itu, seperti Musallamah al-Kazzab,Sajah dari kabilah bani Asad dan al-Aswad al-
Nusi dari Yaman.
baru, tapi ianya bermula sebelum kewafatan Nabi s.a.w. dimana telah lahir beberapa orang telah
mendakwa dirinya sebagai nabi selepas Rasulullah s.a.w.dan menyebarkan ajarannya kepada umat
Islam pada masa itu, seperti Musallamah al-Kazzab,Sajah dari kabilah bani Asad dan al-Aswad al-
Nusi dari Yaman.
6- Siapakah yang mula-mula membawa
ajaran sesat di Malaysia?
-
untuk menyatakan siapakah yang mula-mula gengasaskan ajaran sesat
suatu perkara yang
memerlukan kajian sejarah yang terperinci, Cuma yang boleh nyatakan disini, ajaran sesat yang
dikenal pasti paling lama bertapak ditanah melayu adalah ajaran taslim yang dibawa oleh
mohamad bin shafie atau dikenali sebagai haji Ahmad matahari, paa akhir abad ke19. Ajaran ini
bermula di kampong seronok, bayan lepas pulau pinang, mereka juga menggelar diri mereka
sebagai Ikhwan.
memerlukan kajian sejarah yang terperinci, Cuma yang boleh nyatakan disini, ajaran sesat yang
dikenal pasti paling lama bertapak ditanah melayu adalah ajaran taslim yang dibawa oleh
mohamad bin shafie atau dikenali sebagai haji Ahmad matahari, paa akhir abad ke19. Ajaran ini
bermula di kampong seronok, bayan lepas pulau pinang, mereka juga menggelar diri mereka
sebagai Ikhwan.
7-
Dimanakah lokasi ajaran sesat melakukan aktiviti mereka?
-
Ajaran sesat kebiasaannya disebarkan secara tertutup, mereka yang
menganggotai sesuatu ajaran
kebanyakannya mempunyai pertalian yang erad antara satu sama lain, hal ini penting bagi mereka
supaya segala maklumat dapat dirahsiakan dari pengahtahuan umum.
Dan modus operasi merekajuga tidak dapt dihidu sewenang-wenangnya oleh pihak berkuasa, selain
itu mereka juga menjadikan tempat-tempat yang berlokasi strategic sebagai markaz ajaran mereka.
kebiasaannya, lokasi yang dipilih adalah dikawasan pendalaman, kawasan terpencil lagi sunyi,
perumahan mewah, flat tertentu, kawasan hutan dan tanah milik individu milik tertentu sebagai
pusat aktiviti
kebanyakannya mempunyai pertalian yang erad antara satu sama lain, hal ini penting bagi mereka
supaya segala maklumat dapat dirahsiakan dari pengahtahuan umum.
Dan modus operasi merekajuga tidak dapt dihidu sewenang-wenangnya oleh pihak berkuasa, selain
itu mereka juga menjadikan tempat-tempat yang berlokasi strategic sebagai markaz ajaran mereka.
kebiasaannya, lokasi yang dipilih adalah dikawasan pendalaman, kawasan terpencil lagi sunyi,
perumahan mewah, flat tertentu, kawasan hutan dan tanah milik individu milik tertentu sebagai
pusat aktiviti
8- Apakah tindakan
yang akan dikenakan kepada pengasas dan pengikut ajaran sesat?
- Ajaran
yang menyalahi ajaran akidah Islam merupakan kategori kufur yang keji dan
membabitkan
hukuman serta implikasi yang amat berat, dalilnya sebagaimanayang dinyatakan Al-Quran, Firman
Allah s.w.t. yang bermaksud: “Dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) daripada
agamanya (Agama Islam) lalu ia mati sedangkan dalam keadaan kafir, maka orang yang demikian,
rosak binasalah segala amal usahanya (yang baik) didunia dan akhirat. Mereka itulah ahli neraka
dan kekal didalamnya (selama-lamanya) (surah Al-Baqarah 2: 217)
hukuman serta implikasi yang amat berat, dalilnya sebagaimanayang dinyatakan Al-Quran, Firman
Allah s.w.t. yang bermaksud: “Dan sesiapa diantara kamu yang murtad (berpaling tadah) daripada
agamanya (Agama Islam) lalu ia mati sedangkan dalam keadaan kafir, maka orang yang demikian,
rosak binasalah segala amal usahanya (yang baik) didunia dan akhirat. Mereka itulah ahli neraka
dan kekal didalamnya (selama-lamanya) (surah Al-Baqarah 2: 217)
Dalil daripada hadis Nabi s.a.w. antaranya: Daripada Said bin Aslam r.a. bahawa
Rasullulah s.a.w.
bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang menukar agamanya hendaklah dipancung lehernya
“ (al-Muatta).
Berdasarkan nas-nas diatas, dapat disimpulkan bahawa hukuman terhadap sesiapa yang keluar dari
agama Islam kepada mana-mana agama atau tampa agama samaada melalui pengucapan, perbuatan
dan iktikad, atau yang kufur dan syak pada perkara yang menjadi maklum dalam agama, maka
hukumnya adalah murtad dan kafir, dia juga layak dikenakan hukuman bunuh.
bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang menukar agamanya hendaklah dipancung lehernya
“ (al-Muatta).
Berdasarkan nas-nas diatas, dapat disimpulkan bahawa hukuman terhadap sesiapa yang keluar dari
agama Islam kepada mana-mana agama atau tampa agama samaada melalui pengucapan, perbuatan
dan iktikad, atau yang kufur dan syak pada perkara yang menjadi maklum dalam agama, maka
hukumnya adalah murtad dan kafir, dia juga layak dikenakan hukuman bunuh.
9- Berapa lama hukuman
akan dijatuhkan?
- Mengikut hokum
syarak, mereka akan disuruh bertaubat jika mereka enggan, mereka akan
dikenakan
hukum pancung, mengikut akta pengurusan Islam diMalaysia, khususnya dalam kes yang berkaitan
dengan isu ajaran sesat dan penyelewengan akidah, hukumannya rm3,000, 5 tahun penjara atau 6
kali sebatan. Jadi tiba masanya untuk kita menambah baik system perundangan Islam kea rah
memantapkan lagi perundan islam dimalaysia.
Hal ini penting supaya bidang penguatkuasaan bukan hanya bertindak sebagai penghukum,
tetapi dilihat sebagai badan yang mendidik masyarakat, khususnya berkaitan dengan ajaran sesat.
hukum pancung, mengikut akta pengurusan Islam diMalaysia, khususnya dalam kes yang berkaitan
dengan isu ajaran sesat dan penyelewengan akidah, hukumannya rm3,000, 5 tahun penjara atau 6
kali sebatan. Jadi tiba masanya untuk kita menambah baik system perundangan Islam kea rah
memantapkan lagi perundan islam dimalaysia.
Hal ini penting supaya bidang penguatkuasaan bukan hanya bertindak sebagai penghukum,
tetapi dilihat sebagai badan yang mendidik masyarakat, khususnya berkaitan dengan ajaran sesat.
10- Nyatakan Contoh-contoh
Ajaran Sesat Yang Selalu Diamalkan DiMalaysia?
- Apabila kita
membicarakan tentang ajaran sesat, kita juga perlu mendedahkan sebahagian
intisari
ajaran mereka , hal ini penting supaya masyarakat jelas dengan identity mereka yang sebenar.
ajaran mereka , hal ini penting supaya masyarakat jelas dengan identity mereka yang sebenar.
Contoh-contoh
yang ringkas ini diharap memberi imput kepada orang ramai bahawa golongan ini
sebenarnya bukan dari kalangan ahli Sunnah-waljamah, antara ajaran sesat atau menyeleweng
yang kontemporari ialah:
sebenarnya bukan dari kalangan ahli Sunnah-waljamah, antara ajaran sesat atau menyeleweng
yang kontemporari ialah:
1) Para
pelampau Syiah, fahaman-famanan mereka seperti berikut:
Mereka ini fanatik kepada Saidina Ali Karrama Allah Wajhah dan keturunannya,
mereka menganggap Al-Quran kini tidak sempurna, mengamalkan perkahwinan mut’ah
(kontrak), solat dengan menggunakan tanah dari karbala dan menanti kemunculan
Imam Mahdi iaitu: Hasan Al-Askaryy.
2)Pelampawi Wahabi@Salafi moden, fahaman
mereka seperti berikut:
Mereka ini terlalu fanatic kepada Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim dan Muhammad Abdul Al- Wahhab Al-Banniyy dan lain-lain, mempraktik nusus mutasyabihat secara lahir, memahami konsep bid’ah secara ghuluw (melampau), mentakfir dan menyesatkan umat Islam dengan perkara yang furu dan tidak menghormati pendapat para Ulama.
Mereka ini terlalu fanatic kepada Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim dan Muhammad Abdul Al- Wahhab Al-Banniyy dan lain-lain, mempraktik nusus mutasyabihat secara lahir, memahami konsep bid’ah secara ghuluw (melampau), mentakfir dan menyesatkan umat Islam dengan perkara yang furu dan tidak menghormati pendapat para Ulama.
3)Islam Liberal, fahaman mereka
seperti berikut:
Mereka ini pula memahami Islam menurut barat, ia bermula era 80an di Amerika Utara, dan dicetuskan oleh pemikir Yahudi, disebar luas berdasarkan prinsip rasional, memecah belahkan umat Islam, antara egennya: Sisters in Islam, Mohammed al-Koun, Bainah Anwar, Astora Jabat, Farish Noor dan lain-lain
Mereka ini pula memahami Islam menurut barat, ia bermula era 80an di Amerika Utara, dan dicetuskan oleh pemikir Yahudi, disebar luas berdasarkan prinsip rasional, memecah belahkan umat Islam, antara egennya: Sisters in Islam, Mohammed al-Koun, Bainah Anwar, Astora Jabat, Farish Noor dan lain-lain
4) Ajaran
Hasan anak limau @ rimau/ayah pin.
Pengasas ini tiada guru dan kitab
agama yang muktabar, pengikutnya pula fanatic terhadap guru dan ajaran, gurunya
menggaku sebagai tuhan dan mendakwa sebagai utusan para nabi dan dewa-dewa,
tidak perlu bersolat, Al-Quran sebagai merepek, hari kiamat tidak wujud serta
mendakwa menguasai kerajaan langit danbersetubuh
dengan guru dapat menghapuskan dosa.
5) Fahaman Black
Matel.
Mereka ini menghina kewujudan
tuhan semua agama, pemujaan syaitan dalam muzik dn lirik
lagu, Menggunakan symbol-simbol syaitan, aktivitinya dijalan secara rahsia, mengoyak dan
membakar Al-Quran dan fanaik kepada ketua.
lagu, Menggunakan symbol-simbol syaitan, aktivitinya dijalan secara rahsia, mengoyak dan
membakar Al-Quran dan fanaik kepada ketua.
6) Fahaman anti
Hadis.
Pengikut-pengikut fahaman ini
hanya menggunakan Al-Quran sahaja, mereka tidak mahu
menerima Hadis sebagai system perundangan Islam: mereka mendakwa Hadis perlu dinilai
semula, mereka banyak menggunakan logic akal, taasub kepada satu pandangan dan tidak mahu
menerima pandangan orang lain. Ejennya Jemaah Al-Quran Malaysia (Jam): Kasim Ahmad dan
kumpulannya.
menerima Hadis sebagai system perundangan Islam: mereka mendakwa Hadis perlu dinilai
semula, mereka banyak menggunakan logic akal, taasub kepada satu pandangan dan tidak mahu
menerima pandangan orang lain. Ejennya Jemaah Al-Quran Malaysia (Jam): Kasim Ahmad dan
kumpulannya.
7) Ajaran Al-Arqan@ Rufaqa
8) Fahaman jangan ikut tuhan (jit)
9) Ajaran Ahmad laksamana
10) Komunisme / Sekularismi / Orientalisme
11) Ajaran haji kahar
12) Ajaran Bahai
13) Ajaran Qadyani
14) Ajaran pemuda kahfi
15) Ajaran Ahmad nahkoda dan lain-lain
11- Adakah anda bersetuju
bahawa ajaran sesat akan merosakkan perpaduan Ummah? Berikan
ulasan tentang pendapat anda.
-
Ya!!! Ini kerana kumpulan yang membawa dan menyebarkan ajaran sesat akan
merosakkan akidah
seseorang.
Jika akidah yang yang suci menjadi tercemar dan bercampur baur dengan najis ajaran sesat ia secara
automatik menghakis ketulinan agama yang diperagakan oleh Al-Quran dan As-sunnah dan ini
membahayakan agama, selain itu terdapat juga kesan terhadap masyarakat, contohnya: runtuhnya
institusi kekeluargaan, keretakan boleh berlaku didalam keluarga dan masyarakat yang menganut
ajaran sesat disebabkan perbedaan akidah dan rasa curiga sesama mereka,kesan kedua, ialah
perpaduan umat tergugat, sikap fanatik penganut ajaran sesat terhadap kumpulan dan pemimpin
mereka, menyebabkan tidak menghormati masyarakat sekeliling, manakala kesan yang ketiga ialah
berlaku keganasan, kepatuhan membuta tuli kepada pemimpin ajaran sesat memudahkan
pengikutnya dipergunakan untuk melakukan keganasan, ini menjejaskan perpaduan dan
kehormatan hidup dalam masyarakat.
seseorang.
Jika akidah yang yang suci menjadi tercemar dan bercampur baur dengan najis ajaran sesat ia secara
automatik menghakis ketulinan agama yang diperagakan oleh Al-Quran dan As-sunnah dan ini
membahayakan agama, selain itu terdapat juga kesan terhadap masyarakat, contohnya: runtuhnya
institusi kekeluargaan, keretakan boleh berlaku didalam keluarga dan masyarakat yang menganut
ajaran sesat disebabkan perbedaan akidah dan rasa curiga sesama mereka,kesan kedua, ialah
perpaduan umat tergugat, sikap fanatik penganut ajaran sesat terhadap kumpulan dan pemimpin
mereka, menyebabkan tidak menghormati masyarakat sekeliling, manakala kesan yang ketiga ialah
berlaku keganasan, kepatuhan membuta tuli kepada pemimpin ajaran sesat memudahkan
pengikutnya dipergunakan untuk melakukan keganasan, ini menjejaskan perpaduan dan
kehormatan hidup dalam masyarakat.
12- Apakah keburukan
mengamalkan ajaran sesat?
-
Seseorang yang terlibat dengan ajaran sesat, menjadikan hidupnya tidak seimbang
antara tuntutan
duniawi dan ukhrawi.
Kerana penglibatanya itu menjadikan dirinya berada dipersimpangan, dilemma dalam mencari
pengangan dan amalan hidu yang sebenarnya, Dia juga tidak mendapat kenikmatan hidu beragama
dan penuh ketenangan, hidupnya terasa kosong tanpa sebarang pengertian dan kesudahan, kesan
kedua, mengikut ajaran sesat akan menyebabkan minda seseorang itu terkongkong, malah
tercetusnya perbuatan dan kelakuan yang tidak rasional kerana ketaksuban mereka, kesan ketiga
akan menyebabkan seseornag itu lupa akan tnaggung jawabnya dalam menguruskan hal ehwal diri
dan keluarganya, scenario ini menjadikan pengurusan diri dan keluarganya terabai, kesan keempat
mengamalkan ajaran sesat menyebabkan masa banyak terbuang dengan aktiviti yang tidak sihat dan
bertentangan dengan ajaran islam, seperti memuja-muja dan melakukan amaln syirik dan khurafat.
duniawi dan ukhrawi.
Kerana penglibatanya itu menjadikan dirinya berada dipersimpangan, dilemma dalam mencari
pengangan dan amalan hidu yang sebenarnya, Dia juga tidak mendapat kenikmatan hidu beragama
dan penuh ketenangan, hidupnya terasa kosong tanpa sebarang pengertian dan kesudahan, kesan
kedua, mengikut ajaran sesat akan menyebabkan minda seseorang itu terkongkong, malah
tercetusnya perbuatan dan kelakuan yang tidak rasional kerana ketaksuban mereka, kesan ketiga
akan menyebabkan seseornag itu lupa akan tnaggung jawabnya dalam menguruskan hal ehwal diri
dan keluarganya, scenario ini menjadikan pengurusan diri dan keluarganya terabai, kesan keempat
mengamalkan ajaran sesat menyebabkan masa banyak terbuang dengan aktiviti yang tidak sihat dan
bertentangan dengan ajaran islam, seperti memuja-muja dan melakukan amaln syirik dan khurafat.
Kesimpulannya pemerintah perlu bertindak dan mendakwa mereka yang terlibat
dengan ajaran
sesat mengikut bidang kesalahan yang telah dilakukan, samaada dikenakan hukuman Hudud, Qisas
atau Tak’rur.
sesat mengikut bidang kesalahan yang telah dilakukan, samaada dikenakan hukuman Hudud, Qisas
atau Tak’rur.
13- Mengapakah mereka perlu
mendewa-dewakan pemimpin mereka?
-
Meletakkan Syeikh atau ketua ketaraf yang amat tinggi, iaitu satu tahap yang
melebihi had
kebiasaan manusia sehingga mencecah tahap dewa, wali dan nabi, bahkan wujud arahan dan
kepercayaan bahawa sesuatu maksud tidak akan berhasil kecuali dengan kekuasaan syeikh tersebut.
kebiasaan manusia sehingga mencecah tahap dewa, wali dan nabi, bahkan wujud arahan dan
kepercayaan bahawa sesuatu maksud tidak akan berhasil kecuali dengan kekuasaan syeikh tersebut.
Tradisi ajaran sesat juga melarang para pengikutnya memberi perhatian kepada
guru-guru yang lain,
halangan ini dilakukan, kononnya tidak dapat memberi tumpuan kepada ajaran mereka,
Dan tumpuan kepada guru yang lain dikhuatiri menghalang seseorang itu dari mendapat limpahan
dari syeikhnya itu.
halangan ini dilakukan, kononnya tidak dapat memberi tumpuan kepada ajaran mereka,
Dan tumpuan kepada guru yang lain dikhuatiri menghalang seseorang itu dari mendapat limpahan
dari syeikhnya itu.
Sebahagian besar pengikut ajaran sesat hanya mengikuti dengan
taat tentang apa yang diajar oleh
guru mereka, walaupun ajaran atau amalan tersebut menyalahi Syari’at Islamiah. Segelintir mereka
pula yang tahu asas Agama tetapi tidak berani membantah, kononnya dikhutiri terkena sumpahan
atau badi tertentu dari gurunya, inilah sebahagian gambaran ssikap fanatic dengan pemimpin
mereka.
guru mereka, walaupun ajaran atau amalan tersebut menyalahi Syari’at Islamiah. Segelintir mereka
pula yang tahu asas Agama tetapi tidak berani membantah, kononnya dikhutiri terkena sumpahan
atau badi tertentu dari gurunya, inilah sebahagian gambaran ssikap fanatic dengan pemimpin
mereka.
14- Mengapa mereka menolak
perkara Qot’ie dalam Islam seperti jihad?
-
Antara ciri teras ajaran sesat ialah mereka selalu menganggap fahaman,
kepercayaan mereka sahaja
yang benar, mereka juga mengetepikan akidah ahli sunnah-waljamaah yang dirintis oleh golongan
Asya’irah dan Mataruddiyah menolah mazhab empat yang muktabar, menggunakan ayat-ayat
mutasyabihat secara zahir, ini menyebab mereka menolak perkara Qot’ie yang ada didalam Al-
Quran dan As-Sunnah seperti ajaran Bahai dan Qadyani menolak jihad.
yang benar, mereka juga mengetepikan akidah ahli sunnah-waljamaah yang dirintis oleh golongan
Asya’irah dan Mataruddiyah menolah mazhab empat yang muktabar, menggunakan ayat-ayat
mutasyabihat secara zahir, ini menyebab mereka menolak perkara Qot’ie yang ada didalam Al-
Quran dan As-Sunnah seperti ajaran Bahai dan Qadyani menolak jihad.
15- Bagaiman jika ajaran sesat
masih berterusan dinegara Malaysia?
-
Jika ajaran sesat masih berterusan dinegara ini nescaya gejala pencemaran
akidah dan murtad akan
berleluasa, kedua ia menganggu agenda pembangunan Islam yang dicetuskan oleh pemerintah, ini
kerana pihak pemerintah, khususnya pihak berkuasa Agama terpaksa mengorban masa, tenaga dan wang ringgit yang banyak untuk membasmi pengaruh ajaran sesat.
berleluasa, kedua ia menganggu agenda pembangunan Islam yang dicetuskan oleh pemerintah, ini
kerana pihak pemerintah, khususnya pihak berkuasa Agama terpaksa mengorban masa, tenaga dan wang ringgit yang banyak untuk membasmi pengaruh ajaran sesat.
Fokus terhadap ajaran sesat menyebabkan tumpuan
terhadap agenda pembangunan Ummah dan
pemerksanya beralih arah dan terbantut, ketiganya ia akan mengancam keselamatan Agama dan
Negara sebagai contoh pada 16 Oktober 1980 seramai 8 orang dari kumpulan ajaran sesat pemimpin
Ahmad Nasir kemboja yang mengaku sebagai imam Mahdi setelah mereka menyerang dan
mencederakan anggota yang bertugas dibalai polis Batu Pahat johor.
pemerksanya beralih arah dan terbantut, ketiganya ia akan mengancam keselamatan Agama dan
Negara sebagai contoh pada 16 Oktober 1980 seramai 8 orang dari kumpulan ajaran sesat pemimpin
Ahmad Nasir kemboja yang mengaku sebagai imam Mahdi setelah mereka menyerang dan
mencederakan anggota yang bertugas dibalai polis Batu Pahat johor.
Kesimpulannya, paparan-paparan di
atas membuktikan kepada kita jika ajaran sesat ini terus
berleluasa di negara kita akan menyebabkan bahaya kepada Agama, Negara dan Ummah, maka
sayugianya pihak-pihak bertanggungjawab perlu membuat pemantauan terhadap kemunculan dan
pergerakan mereka dari masa ke semasa.
berleluasa di negara kita akan menyebabkan bahaya kepada Agama, Negara dan Ummah, maka
sayugianya pihak-pihak bertanggungjawab perlu membuat pemantauan terhadap kemunculan dan
pergerakan mereka dari masa ke semasa.
16- Bagaimana untuk
menghindari ajaran sesat?
Langkah-langkahnya seperti
berikut:
1) Kita
perlu berpegang teguh dengan Al-Quran dan As-sunnah iaitu iaitu menggunakan
displin dan metodologi yang jelas dalam memahaminya. Sebarang pentafsiran
Al-Quran perlu merujuk kepada mufassirin, manakala hurain hadith perlu merujuk
kepada muhaddithin.
2) Umat
Islam perlu menambah nilai iman dan takwa setiap masa bagi menghadapi apa jua
bentuk cabaran yang mendatang.
3) Setiap
individu sewajarnya menghindari diri daripada terlibat dengan ajaran salah @
sesat. Bahkan perlu menjadi mata dan telinga pemerintah dalam usaha
menanganinya kerana tanggung jawap Agama adalah tanggungjawap setiap individu
Muslim.
4) Kita
perlu nerujuk pihak yang arif dalam bidang Agama islam bagi menentukan
kesahihan sesuatu fahaman, amalan atau pegangan, pendapat individu bukanlah
sesuatu yang muktamad. Bahkan tidak boleh dijadikan mekanisme pemutusan
terhadap sesuatu ajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan